paulensanne.reismee.nl

Bolivia; Coroico, La Paz en Sucre

Hier is razende reporter Paul om jullie over de afgelopen week te berichten:

We hebben 3nachten in een hotel in Coroico gezeten. Het hotel had een mooi zwembad en dat is ook nodig want Coroico heeft een sub-tropisch klimaat het hele jaar door met veel zon.
Leuke mensen ontmoet daar en elke avond wat biertjes gedronken met wat Nederlanders, Duitsers en een Canadees.

We zijn met de organisatie van het mountainbiken terug gereden over de Death Road naar La Paz.
De dag daarop zijn we in de gevangenis geweest van San Pedro.. Dat was op zijn minst te zeggen zeer interessant..
Rondleiding gehad van en gesprekken gehad met een 3e generatie drugsbaron uit Mexico en een voor drugs-smokkel vast zittende Zuid-Afrikaan uit Johannesburg, genaamd Jan.
Die misschien wel een hoop sterke verhalen hadden, maar het was wel erg vermakelijk.
Als je het boek leest ¨Marching Powder¨, dan kunnen we zeggen dat er niet veel is veranderd aan hoe de gevangenis in zijn werk gaat. De gevangenen moeten alles zelf kopen: de cellen waar ze in leven, eten & drinken en noem maar op. Je kunt je voorstellen dat ze dat geld niet allemaal op een eerlijke manier verkrijgen. En de voornaamste bron van inkomsten is drugs. Alhoewel er ook veel winkels en barretjes zijn in de gevangenis die gerund worden door ´inmates´(?!).
We hebben echter maar door een klein gedeelte van de gevangenis een tour gehad, het iets luxere gedeelte. Het grootste gedeelte van de gevangenis is niet voor toeristen begaanbaar. Te gevaarlijk want daar zit 80 % van de gevangenen die niks hebben en gewoon in overvolle cellen zitten en te eten krijgen van de gevangenis.
Er is een drugslab in de gevangenis waar cocaine wordt geproduceerd en van die inkomsten profiteren veel mensen. De grootste verdieners zijn echter de bewakers en de gevangenis directeur. Het is een grote corrupte bende hahaha.
Na de tour zijn we met 2 engelse meiden die met ons de tour zaten de kroeg ingedoken en zijn we tot in de laatste uurtjes doorgegaan. Geeindigd met dansen op Zuid Amerikaanse muziek nota bene in het Hard Rock Cafe!!!

Na La Paz zijn we doorgereisd naar Sucre, de orginele hoofdstad van Bolivia. Echt een zeer mooie stad.
In de bus naar Sucre hadden we een Nederlander ontmoet waar we de dag erop een tour hebben gedaan naar de Krater van Maragua.
In de ochtend vroeg vertrokken met een gids plus ´assistent´ en wij met zijn drieen. Nu moet ik erbij vertellen dat ik de dag ervoor dacht dat ik klaar was voor wat lokaal eten van de plaatselijke markt.. Het resultaat was dat ik de dag van de tour erg last van mijn buik had en half ziek was!
In de ochtend zijn we aan een Inca Trail van 3 uurtjes begonnen. Deze Trail was zelfs ooit onderdeel vande geheleInca Trail die doorliep naar Machu Picchu in Peru.
Het was een prachtige wandeling die naar beneden ging en uitkwam in de krater.
in de krater hebben we geluncht nadat we de ´Devil´s Mouth´ hadden bezocht. Dit is een ingang van een grot bij een waterval die erg veel lijkt op een lelijke mond van bv de duivel.
De krater is echt vet! Lang geleden heeft lava welvingen gevormd tegen heuvels aan, die de zijkanten van de krater vormen. Dat geeft een heel apart patroon. Lokale mythes zeggen dat god in de krater heeft gezeten en de welvingen de vingerafdrukken van god zijn.
Na de lunch heeft Sanne met de rest van de groep nog een wandeling gemaakt van zo´n 5 uur naar een gedeelte buiten de krater waar originele voetstappen van dinosaurussen in de grond vereeuwigd zijn in het lava gesteente. Ik was er niet bij, maar het moest wel erg indrukwekkend zijn wat ik van Sanne heb gehoord en gezien!

Nu zijn we nog een dagje in Sucre en morgen gaan we naar Potosi, de hoogste stad ter wereld.
Groetjes Sanne en Paul

Laura

Hola! Klinkt weer erg goed! Zo handig dat jullie ´voor mij uit reizen´. Kan ik mooi kijken wat ik echt moet doen! La Paz, gevangenis, death road en Sucre staan ook op mijn lijstje en klinken dus goed!! Ik ben nog steeds in Cuzco, heel erg moeten wennen aan hoogte. Morgen richting Agua Calientes :) Have fun daar!! XX

Gerry Oomen

Wat leuk dat ik dit weer lees! De spannende reis naar Coroico, La Paz (niet de gevangenis!) en Sucre waar ik in het textielmuzeum een mooi geweven kunstwerkje heb gekocht. In Potosi was het heel koud en is Thijs ziek geweest van te koude jus 'd orange. Thijs (onze vriend en reisgenoot) heeft ook de dinasaurusafdrukken gezien. Ook hij was onder de indruk! Hier ook de zilvermijnen en de Munt bezocht. Nog veel reisplezier. Liefs Gerry / Ad