paulensanne.reismee.nl

Van Maputo, Mozambique naar ZA

Paul: Na Tofo zijn we vertrokken naar Maputo. Eerder genoemde Doug en Leonie hadden al accommodatie geregeld voor ons. Dus we zijn samen met Guido (NL), Tamsin (UK) en Peter (Denemarken) 's nachts om 4 uur in de bus gesprongen en rond 12 uur waren we in Maputo. In de achterbak van een pick up naar het hostel gebracht en daarna de stad in.
We moesten ons kopie van ons paspoort laten stempelen door de 'Justice Department'. Dit omdat de politie in Mozambique zwaar corrupt is.
De volgende dag zijn Sanne en ik de hele dag de stad gaan verkennen. het was de eerste van mei en dat betekent dag van de arbeid. Heel Maputo lag plat en er waren overal parades van verschillende vakbonden. Echt lachen! Maar iedereen zwaar aan de zuip, dus was wel een beetje opletten.
We zijn naar de haven geweest en naar een grote craft market. ook nog naar een fort/museum met een super groot standbeeld van Vasco da Gama te paard en allemaal historische wapens en kanonnen!
gewoon een lekker dagje stadwandelen met een goede lunch en vermoeiende benen aan het einde van de dag!
En ook maar een keer gestopt door de politie die onze paspoorten wilden zien, maar wij hadden stempels op de kopieen hahaha, dus fuck jullie!!
's avonds supergoed uit eten geweest met iedereen in een 'boven ons budget' liggend restaurant. Daarna opgelicht door taxi's en ons verveeld in een karaoke bar. Maar de nacht in stijl afgesloten in een propere Nachtclub genaamd 'The Coconuts'!! Was vet! tot in de late uurtjes gedanst en gedronken, Yeah! De volgende dag beetje rustig aan gedaan en de bus geregeld naar Johannesburg voor de volgende dag. Al met al een superleuke en gezellige stad.

Sanne: Gisteren vroeg op en met de bus van Maputo naar Johannesburg. De busreis zou 8 uur duren, aangegeven door de maatschappij, zodat we ruim op tijd op het vliegveld zouden zijn voor onze vlucht naar Kaapstad. We wilden in 1 keer door, omdat Jo'burg ons door veel mensen werd afgeraden te verblijven, aangezien deze stad in de top-3 staat van meest gevaarlijke steden en er ook niet veel te beleven is. (statistisch gezien heeft een vrouw in Jo'burg meer kans op verkracht te worden dan op het krijgen van een studiebeurs)
Maar, ja.. die 8 uren gingen we niet halen, aangezien de grensovergang, die van alle grensovergangen tot nu toe wel een van de makkelijkste zou moeten zijn, dat verre van was. We waren samen met Doug en Leonie en de man die ons hielp presteerde het om ons allevier een andere geldigheidsdatum te geven voor ons visum. Paul kan nu maar 1 maand blijven, bij Leonie had hij de datum van die dag opgeschreven, Doug had de datum van vandaag en ik hoef pas in augustus het land uit. (?!)
Twee uur later dan verwacht aangekomen in Jo'burg, met de taxi (door de avondfile die er inmiddels stond) naar het vliegveld en gelukkig onze vlucht gehaald. In Kaapstad werden we opgehaald door de eigenaar van het hostel waar we de komende dagen slapen. Om 23u 's avonds zie je hier niemand meer op straat! Alle straten zijn leeg op een enkele auto en een dakloze na. Helaas om veiligheidredenen, je hebt als het donker is gewoon niets meer te zoeken op straat. Securitybedrijven verdienen goud geld hier en de hoge hekken en tralies liegen er niet om.
Maar daar laten we ons niet door afschrikken. In alle Afrikaanse landen loop je op de meeste plaatsen in het donker niet meer onnodig over straat. Dat maakt dat je zoveel mogelijk wilt doen in een dag en vroeg opstaat, aangezien het aan deze kant van de evenaar rond 18u al donker is..
Simon's Town (of Simon Stad, wat we net op ons buskaartje konden lezen) is een dorp net onder Kaapstad (half uurtje met de auto/ trein) aan de zee. Mooie oude gebouwen, een haven en een pinguincolonie op 20 minuten lopen afstand. Het is nu winter hier, wat betekent dat het droog is, weinig regen, maar wel wat fris. Voertaal is hier Engels en Afrikaans, wat heel gek is voor ons, want wij kunnen alles lezen en verstaan. Om je een indruk te geven van het Afrikaans, hier een willekeurig stukje uit de krant van vanmorgen: (het is het makkelijkste te begrijpen als je het hardop voorleest)
'Die konsepbegroting lê ter insae by alle openbare biblioteke van die Stad, en inwoners het tot 6 Mei 2010 om daarop kommentaar te lewer. Die stadsraad sal die finale begroting teen die einde van Mei goedkeur, en die nuwe belasting en diensgeld sal met ingang van 1 Julie 2010 in werking tree.'

Wat ikzelf lastig vind is de geschiedenis van dit land, die liegt er niet om. Wat een vreselijke mensen waren die Nederlanders (de Boers) en Engelsen toch.. Maar de apartheid schijnt voor velen nog steeds te bestaan en wij hebben in Mozambique, waar veel Zuid-Afrikanen op vakantie gaan of wonen, maar weinig Zuid-Afrikanen ontmoet die geen racistische opmerkingen maakten. (met als uitschieter de opmerking over Australie, dat ze het daar toendertijd toch beter hadden aangepakt..)
Vorige week heb ik het boek van Conny Braam gelezen, Operatie Vula, wat een indruk geeft over wat zich hier zo'n 20 tot 30 jaar geleden afspeelde. Aanrader!

Annabel

Ik lees jullie verhaal na aanleiding van een zoektocht over het internet.
Jammer dat jullie niet nar Jo'burg zijn geweest. Het is namelijk wekl degelijk de moeite om daar een bezoek aan te brengen!!!! Er is heel veel te zien (Soweto, Apartheids museum ect.). Tuurlijk je moet opletten waar je komt en hoe laat, maar demoniseer de stad niet. Informeer je goed en ga daar de volgende keer gewoon heen. Ik heb er maanden gewoond, veel in het centrum gezeten en heb er een geweldige tijd gehad!