paulensanne.reismee.nl

Salar de Uyuni, Het Verschil en de Roadtrip

SALAR DE UYUNI
In Bolivia gingen we van de hoogste stad in de wereld, naar een lager gelegen stadje in het zuiden, om van daaruit een 4-daagse tour naar de Salar de Uyuni te doen.
Samen met de chauffeur/gids, kokin en Nele & Dries, 2 Belgen, reden we op grote hoogte, rond de 4000 tot 5000m hoog, door verschillende (vulkanische) landschappen.
Veel in de auto gezeten, lange dagen, maar ontzettend veel mooie dingen gezien. Verschillende meren, helder blauw, giftig groen en zelfs rood! Veel lama´s, alpaca´s (soort lama) en flamingo´s liepen daar rond. Vulkanisch, geisers (kokend heet!), hot springs, verschillende kleuren bergen, zand, steen, soms wat huisjes en cactussen.
Overdag scheen de zon, redelijke temperaturen, maar ´s nachts behoorlijk koud, vrieskou, dat waren we niet meer gewend!
Derde dag vol goede moed vertrokken, hadden het net over onze Sinterklaastradities (iets dat we alle-4 nu misliepen) toen onze auto bruut van het zandpad werd geslingerd.. stuuras gebroken. Gelukkig reden we steeds met 2 auto´s, samen met een andere groep. Chauffeurs de auto fixen, wij met de andere groep paar kilometer gelopen, daar 4u bij een stel rotsen gewacht. Laat op schema, auto gemaakt.. met een stuk elastiek.. traag de reis vervolgt, mooie dingen gezien, maar pas heel laat op volgende slaapbestemming. Niet voordat we onderweg nog met een lege accu en later met een lekke band kregen... (nee, het was geen Toyota)
Dag 4 toch weer vroeg op, 5u vertrokken, naar de Salar de Uyuni, de grootste zoutvlakte ter wereld, waar we de zonsopgang zagen. Ontzettend mooi om te zien, heel bijzonder deze vlakte. Hierna door de bergen teruggereden met nog altijd een constructie a la McGyver tussen de voorwielen.. maar we hebben het gehaald.
Terug in Tupiza hebben we met z´n 4en nog geprobeerd in de voetsporen te treden van Butch Cassidy en de Sundance Kid, door daar een tocht te paard te doen. Deze twee Amerikaanse cowboys zouden in Bolivia op de zilverkoorts zijn afgekomen en hier ook zijn doodgeschoten.

HET VERSCHIL
Vanaf Tupiza de grens over naar Argentinie, waar we nog nooit zo´n groot verschil hadden meegemaakt van het ene land naar het andere. Bij de grens kwamen we aan met een bus die van de roest en de schroeven die er misten, bijna uit elkaar viel, met een vettige chauffeur die niet aanspreekbaar was. Aan de andere kant van de grens moesten we onze zonnebril opzetten tegen het blinken van de bus, waarbij twee onberispelijk geklede en gekapte busstewards onze tassen aannamen. Alsof we een upgrade hebben gehad, is alles hier in Argentinie mooier, beter bijgehouden, mensen beleefder, eten veel lekkerder (toch fijn na zoveel haren in je eten gevonden te hebben dat je alleen nog maar pizza durft te bestellen), maar daar betaal je natuurlijk ook voor. Allebei totaal verschillende landen, maar we kunnen van allebei, op een verschillende manier, echt plezier hebben.

ROADTRIP
Gezellig als het was met onze nieuwe Belgische vrienden, hebben we besloten een roadtrip erachteraan te plakken van 7 dagen. Na wat leuke dagen en een overheerlijke steak in Salta zijn we op weg gegaan. In 7 dagen zijn we naar Mendoza gereden, Dries en Paul afgewisseld achter het stuur en Nele en ik op de achterbank. Door leuke stadjes en dorpjes gereden, soms gebleven, waar we bodega´s (wijnerij) bezochten, estancia´s bezochten (landgoed, vaak met vee, paarden, zuivel, etc), het huis van Che Guevara, in een rivier hebben gezwommen en nog meer bodega´s bezochten. Veel gedaan en gezien en heel veel lol gehad.

Vanaf Mendoza gaan we weer richting het oosten, steeds een stukje dichterbij Nederland.
Veel zonnige groeten P&S

Stéééééven

Prachtig mooi wat ik zo lees. Wat een mooie trip!! Ben blij dat het nog slechts 2 1/2 week duurt !! Linker arm omhoog, - rechter arm naar beneden !!! Hello !! Here I am !! And you 2 too !!!!

marijke uit Best

Wij hebben jullie verhalen met veel plezier en belangstelling gevolgd!
Kunnen jullie nog wel wennen hier?
Tot gauw...

Nina

Weer erg mooi! Maar nu ook mooi geweest! (bijna) tijd om naar huis te komen! ;)

Een Belg

Amai, dat moeten nogal leuke mensen geweest zijn die Nele en Dries!

It was awesome fellows!