paulensanne.reismee.nl

Het staartje...

De blog die je nu leest, is geschrevenin Nederland. Iets later dan oorspronkelijk gepland, zijn we dan toch weer terug in ons koude kikkerlandje.

We hebben nog niet iedereen gezien of gesproken, maar met de mensen waar we dat wel al mee deden, dit was al ontzettend leuk. Leuk om weer terug te zijn!

We hebben jullie van een aantal dingen tijdens deze reis op de hoogte gehouden (we kunnen natuurlijk niet alles vertellen!) enons overzicht na Afrika werd goed ontvangen, dus hier ook van de laatste landen in Zuid-Amerika.

Wat kunnen we jullie vertellen over Zuid-Amerika?
1. noem de 5 mooiste plekken van Peru, Bolivia en Argentinie.
1. Manu National Park, Peru

4. Voetbal wedstrijd in Mendoza, Argentinie
5. De kerst avond en nacht bij Juan Pedro's familie

1. De jungletour door Manu NP, Peru
2. Death Road naar beneden fietsen vanaf La Paz, Bolivia
3. Alle momenten buiten de auto vande Salar de Uyuni-tour, Bolivia (deze tour was nl heel veel autozitten, wat een beetje minder was)
4. De tijd met Pietje en Hugh in Buenos Aires, o.a. kerst bij de familie van Juanpe en de optredens van de band Negritos, Argentinie
5. Machu Picchu, Peru

3. lekkerste gerecht
Paul: De dikke biefstuk in restaurant La Monumental, Salta! Na 2 maanden voedsel in Peru en Bolivia was dat een verademing joh..
Sanne: Het romige schepijs in Mendoza, Argentinieen de Argentijnse steak in verschillende restaurants

4. pijnlijkste moment
Paul: Geripd worden in Lima, Peru. de teringlijers!
Sanne: Toen Paul zijn pinpas werd ingeslikt en we niks konden doen, Peru. Zelfs geen aangifte, want de agent die we aanspraken zei dat het 's avonds te gevaarlijk was om naar het politiebureau te gaan. (?!)

Van een paard afstappen na een rit van 7 uur, voel je ook wel een beetje..

5. opmerkelijk anders of vreemd
Paul:

In Peru en Bolivia was het zeer opmerkelijk dat alle winkels die het zelfde bepaald product verkopen, ook in de zelfde straat zitten??
De verandering die je meemaakt als je van Bolivia, Argentinie in reist!
Spaans.. heel veel spaans in deze landen.

Sanne:

In Peru op Lake Titicaca knippen vrouwen hun lange haar af als ze gaan trouwen en die weven ze in een riem die hun man vanaf die dag draagt (ipv een trouwring).

De Argentijnse siesta, waarbij alles dichtgaat, zelfs de fonteinen worden afgezet tussen de middag.

6. grootste geldverspilling
Paul:
Zoek eens zelf op wat er in Argentinie allemaal gebeurd is in 2001.
De Financiele crisis en bv campagnes voor potentiele presidenten, die hier toen plaatsvonden, dat was pas geldverspilling!
Sanne:
Onzereis naar Iquitos, want niet gedaan waar we voor kwamen en veel tijd verloren. Ende paardenrit in Tupiza, Bolivia, omdat we nog nooit zo'n slechte gids, route en paarden hadden meegemaakt.

Een korte terugblik op de gehele reis, van alle 11 maanden en alle 10 landen. Wat hebben we veel gezien, meegemaakt, mensen leren kennen en wat lijkt het nu alweer zo lang geleden allemaal.
Van alle landen dus (Kenia, Uganda, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zuid-Afrika, Australie, Peru, Bolivia en Argentinie):
1. lekkerste bier
Paul:
Pff, dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden, daarom geef ik je het lekkerste bier van elk continent.
Afrika: Moonberg Beer in uganda
Australie: Toohey´s extra dry
Zuid-Amerika: Quilmes, Argentinie

James Squire Gold, Australie

2. meest irritante andere reizigers
Paul:
Simpel. Fransen in het algemeen, op 1 stelletje na dat we ontmoet hebben in Zuid-Amerika (Guillome en Isabella)!
En natuurlijk groepen Israeliers, die spannen de kroon!!

Sanne:
Met stip op 1, groepen Israeliers, totaal niet sociaal en luidruchtig. Met enige afstand, staan voor mij, op 2 de Fransen.

3. leukste andere reizigers
Paul:
Bij dit kan ik niet echt mensen noemen van bepaalde landen want we hebben zoveel leuke mensen ontmoet!
Dus wat mensen die onze reis extra leuk hebben gemaakt.
Doug / Leonie / Peter / Guido / Tamsyn waar we vaker mee hebben gereisd in Afrika en (schone) broeder Tim
De mensen van Bunda Cattle Station waar we hebben gewerkt in Australie
Dries / Nele / Georgina / Giovanni / Pieter / Hugh / Guan P y la familia in Zuid-Amerika
En natuurlijk Sanne! Dat was ook heel leuk om mee te reizen!!
Sanne:

Moeilijker te beantwoorden, want we hebben heel veel leuke mensen ontmoet, maar over het algemeen zijn mensen uitde UKaltijd wel heel gezellig. Belgen en mensen uit Oostenrijk, ook heel leuk.

(dank je Paul! Ik vond het ook superleuk met jou!)

4. meest gemist
Paul:
familie, vrienden en voetbal!
Eten eigenlijk niet. Ah ok misschien een frietje van het Vosje of een woendag avond maaltje bij mijn ouders!

Sanne:

Naast familie en vrienden natuurlijk, niet superveel. Misschien naar de bioscoop gaan en sauna met Nina of met vriendinnen.Of een Vifit in de ochtenden kunnen sporten.En somseven een plaats waar je niet steeds heel goed op je spullen hoeft te letten.

5. meest gebruikte website
Paul: hotmail.com, paulensanne.reismee.nl, facebook.com, deep-anal-sex.com.nl
Sanne: hotmail.com, nu.nl en roughguides.com

6. leukste film in vliegtuig gezien
Paul: Kick Ass!! en Iron Man 2!
Sanne: Kickass

Dit was het, ons avontuur in het buitenland. Ons Nederlandse avontuur is net begonnen, maar daar zullen we jullie niet via deze blog op de hoogte van houden :)

Wij wensen iedereen een heel goed en gelukkig 2011 en misschien tot snel!

Groeten Paul en Sanne

Remco Vellekoop

Welkom terug :-) Jullie ook de allerbeste wensen voor 2011 en tot snel.

Jesse Cain

So now your trip is foorby ! You both saw big parts dele off the wereld. And you say is was nice. I hope that the coming tijd is as nice as the tijd van travelling.
You both have a nice 2011 !! and wij seen elkaar weer !! Jesse

Arianne (Malawi)

Hey Paul en Sanne,
Heb jullie met veel plezier gevolgd, wat een verhalen!
Moet raar zijn om weer thuis te zijn...succes met wennen weer!
En dank voor alle leuke updates, wij gaan dit jaar waarschijnlijk naar Peru, kan ik mooi van jullie info gebruik maken :p
Groetjes

Toine en Reinie Murray

Hoi Sanne en Paul,
Wat hebben jullie een fantasties jaar achter de rug. Heel spannend om jullie reisverhalen staads te lezen.
Voor dit jaar alle goeds en eeen heel goede gezondheid.
Hopelijk tot snel een keer om jullie weer eens te zien.
Toine en Reinie

Teck

Ik ben ook erg blij dat jullie terug zijn!
Je voelt je toch verplicht om elke keer die zeikverhalen te lezen.
Het stelde allemaal niet zoveel voor,hoor!!!
Wereldreis.......DUH...
Nou weer "back to reality"!
Lekker trouwen en kindjes maken,want jullie zijn wel een PRACHTSTEL!

Dikke kus.

Jessy

Hey Sanne en Paul, ik ben wel heel erg laat met reageren want ik kreeg de link naar jullie blog laat van papa (toine) (en daarna duurde het nog eventes voodat ik tijd had om beginnen te lezen :)). Hopelijk blijft je blog nog een tijdje op het Internet want ik heb erg genoten van het staartje en ben van plan bij het begin te beginnen. Hopelijk zijn jullie inmiddels al weer aan het Nederlandse leventje gewend. Mischien tot deze zomer. Groetjes vanuit de VS!